Förtöjning
Publicerad 2024-06-28Meddelande till båtägare i hamnen! Beroende på att vi haft en hel del skador på bommar, fastsättningsöglor och bojar i hamnen så har vi sett över hur förtöjning görs. Tanken var att kontakta alla med dåligt förtöjda båtar, men redan efter ett 20-tal kontrollerade båtar gav hamnkapten upp, så det blir istället en allmän uppmaning att se till era båtar.
Man kan ha olika uppfattning om hur förtöjning ska ske, men några saker kan inte missuppfattas.
- Lämplig dimension och kvalité på tamparna.
Man ska inte använda stumma skottampar eller liknande.
- Någon form av ryckdämpare ska finnas vid förtöjning mot bryggan.
- Låskätting får ej sitta hårt spänd runt bommarna
- Finns det dubbla bojar/bommar så ska båten förtöjas på båda sidor.
- Finns det en fast aktertamp så ska den också användas, inte bara förtöj i bommar.
Stora/höga båtar med stark vind in från sidan kräver tamp till akterfäste, är de bara förtöjda i bom så kommer den skadas på sikt.
Om något på hamnanläggningen skadas (bom, boj, aktertampar, brygga mm) meddela hamnvärd eller hamnkapten omgående.
Vi väntar just nu på bomdelar och en hel del nya bojar, som ska åtgärdas så snart prylarna kommit till hamnen.